Annas middagstips

Jag har läst ett par böcker av Haruki Murakami på sistone och han beskriver hela tiden ganska ingående vad hans karaktärer äter. Tack vare min hjärnas täta samarbete med min mage så blev jag otroligt sugen på japansk mat när jag läst böckerna. Problemet är att jag verkligen inte alls gillar japansk mat. Fisk och sjögräs och annat obehagligt. Det här ledde givetvis till att jag blev tvungen att skapa en egen version av japansk mat. Sushirisbollar utan sjögräs. Eller sushi onigiri utan nori som jag brukar säga på japanska.

Det blir X antal portioner beroende på hur stora bollar man gör och hur stor man är i maten, men cirka 4.

Man kokar 2 dl sushiris (grötris) i 4,5 dl  saltat vatten på svag värme sakta, jag vet inte hur länge men tills det är klibbigt och klart. Sen kokar man upp en msk risvinäger och en msk socker tills sockret löst upp sig. Det häller man på riset och blandar.. Sen väntar man till riset svalnat lite, men inte helt, för att man inte ska bränna sig om fingrarna. Sen har man bunke med kallt saltat vatten bredvid bredvid på bänken som man doppar händerna i mellan varje risboll så klibbar de inte fast. Man tar upp lagom mängd ris i händerna och klämmer liksom ihop den till en boll. Sen gör man en grop i bollen där man lägger in valfritt innehåll, jag har gjort med avokado/wasabi och med inlagd ingefära/wasabi men egentligen kan man väl ha i vad som helst. Sen klämmer man ihop den till en boll och rullar den lite mellan händerna så att den blir rund och fin. Klart! På bilden serverat med japansk soja, quorn i tereyaki sås, paprika och broccoli, framför datorn till ett avsnitt Glee.

lunch

3 kommentarer:

Rebecca sa...

Jag tror minsann att jag ska testa att göra risbollar till helgen! :)

A. sa...

Det tycker jag du ska testa! Supergott :)

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

tack för tipset! skall nog försöka mig på detta

Bloggtoppen.se