Annas middagstips


Eller snarare fikatips för man kanske inte ska mumsa bara dessa till middagen. Chokladkolakakor talar jag om. Kolakakor är det enklaste fikabrödet jag vet, näst efter chokladbollar förstås. Jag gjorde en halv smet, ca 15 stycken.

50 g smör
0,5 dl socker
1 msk sirap
1 msk kakao
1 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk bakpulver / 0,25 tsk bikarbonat

Sätt ugnen på 175 grader. Rör ihop rumsvarmt smör med socker och sirap tills det är lite fluffigt. Blanda mjöl, kakao, vanilj och bakpulver i en annan skål. Blanda ihop innehållet i skålarna till en smet. Rulla ut smeten till en längd på en plåt och platta till ordentligt med fingrarna eller en gaffel. Grädda i 15-18 minuter. Skär längden i sneda kakor på plåten när den svalnat lite och låt ligga kvar tills de är helt kalla.

Jag använde brödsirap, för det var det jag hade hemma. Och det blev faktiskt godare än vanligt!

Inga kommentarer:

Bloggtoppen.se