Henna

Henna är ungefär det bästa jag utsatt mitt hår för (tillsammans med lockig.se metoden). Det tar lite tid, kanske två och en halv timme, varje gång det ska färgas. Men det är det värt, och det är lite som att ha en varm mysig lermask på huvudet. Jag använder Herbiques henna i färgen brunröd som man kan köpa på hälsokostbutiker t.ex. Life för cirka 60 riksdaler. Jag har så väldigt mycket hår så jag använder hela förpackningen varje gång.

Såhär gör jag:

henna1 

1. Blanda ihop det gröna pulvret med kokande vatten. Man kan ha honung i också som bindmedel. Jag hade honung första gångerna jag färgade, men nu hade jag ingen hemma, men jag märkte ingen skillnad. Jag brukar försöka få konsistensen som amerikansk pannkakssmet, haha, om nu någon vet hur den ska vara.

henna2

2. Blöt/tvätta håret och sätt på plasthandskar!

 henna3

3. Jag börjar från nacken och fram och använder en hårklämma på huvudet för att hålla undan håret jag inte färgar. Sen tar jag en bit i taget, rötterna först, tills jag kladdat i hela håret.

henna5

4. Såhär fint är det när det är färdigkladdat. Då kan man tvätta bort det som kommit på huden om man vill. Risken att färgen fastnar på huden är dock inte jätte stor.

henna6

5. En plastkasse på huvudet är ett måste för att hennan inte ska torka. Så man är otroligt snygg i de ungefär två timmarna färgen ska sitta i.

6. Sen sköljer man ur hennan. Sist så fyllde jag badkaret och doppade huvudet i det så det mesta kletet gick ur innan jag tvättade ur det sista med lite shampoo.

Förhoppningsvis ser det ut såhär sen!

Inga kommentarer:

Bloggtoppen.se