Om att ta sig tid

Idag har jag haft sista seminariet innan tentan. Den är på onsdag nästa vecka. Vilket i stort sett betyder att jag har en veckas intensivt pluggande att se fram emot. Om något så gav seminariet insikt i hur lite jag har lyckats lära mig hittils. I helgen har jag läst ut Kärlekens historia av Nicole Krauss. Ibland får man helt enkelt roffa åt sig tid att läsa! Jag tycker att det är knepigt att läsa när man pluggar. Man blir tvungen att spendera alldeles för mycket tid nergrävd i kurslitteratur och att öppna en bok på sin fritid känns då inte alls särskilt lockande. Kärlekens historia var i vilket fall en tänkvärd bok som jag kan rekommendera. Originell och vemodigt vacker.

3 kommentarer:

Anonym sa...

tja! jag brukar läsa mycket mer när jag pluggar, har precis läst "under tusen strålande solar", av samma författare som skrev "flyga drake" Khaled Hosseini. Jag funkar som så att för att orka läsa all kurslitteratur måste jag varva med skönlitterärt, dels för att hålla uppe läsandet när jag inte läser kurslitteratur, dels för att göra något spännande och avslappande mellan varven. men det är svårt att hitta perfekt skönlitteratur tycker jag.. det blir endel "allers trädgård" och "allt om historia"-tidningar mellan varven ;)Men sen går jag gärna perioder utan att läsa nåt alls, för att samla motivation eller nåt.
Förrsten är både "tusen strålande solar" och "flyga drake" sjukt bra böcker. de har verkligen satt afghanistan och dess historia på kartan för mig

A. sa...

Jag önskar att det funkade så för mig! Jag blir mest bara galet rastlös av allt pluggande, och det är en del i att jag börjat träna så mycket, vilket iochförsig är bra. Men nu när jag var ute på nabbudden hos Georgs föräldrar så kunde jag läsa ut Kärlekens histora (som jag har försökt läsa i två månader) på några timmar för jag var så rofylld.
Flyga drake har jag för mig att Maria i min klass också rekommenderade. Blir kanske nästa bok jag ger mig an!

Anonym sa...

crazy men jag blir mer rofylld till att plugga när jag tränar mycket. det är anledningen till att jag joggar två-tre gånger i veckan och går promenader eller simmar eller gymmar resten av dagarna för att jag ska få lugn och ro när jag sätter mig ner och pluggar eller ska lyssna på föreläsare resten av dagen. men det funkar bara om jag tränar innan jag ska koncentrera mig.
flyga drake är bra men inte om man inte pallar att läsa om världens hemskheter. fast det är så fina guldstunder och så bra skrivet att det inte blir någon "mannen som talar med hästar"-moment som man får psykoligksa besvär av, jag blev mer engagerad bara.. hm.. flummigt

Bloggtoppen.se