Annas middagstips

Korma "is a mild, pale, creamy, curry dish originating in South Asia" (Wiki förstås). Iallafall så var jag hopplöst sugen på Korma redan igår. Det finns färdigt på burk för typ 30 spänn men jag ville göra en nyttigare, billigare variant så jag läste på lite och gjorde ett eget recept. Till vilket jag var tvungen att köpa en miljard kryddor, men sånna är bra att ha hemma. Det enda misstaget jag gjorde var att jag råkade köpa mjöliga potatisar, så det blev typ jäkligt gott kormakryddat potatismos med quornbitar istället för korma-gryta, som det var tänkt. Receptet räcker till fyra portioner så jag fick en massa matlådor.

en påse quornbitar
8 medelstora potäter (INTE MJÖLIGA)
en burk kokosmjölk
1 gul lök
1 stor vitlöksklyfta
lite ingefära
0,5 tsk kanel
1 msk koriander
0,5 tsk gurkmeja
1 tsk spiskummin
0,5 msk kardemumma
valfri mängd salt
cirka 1 msk citronsaft

Först kokade jag potatisen. Samtidigt hackade jag lök, vitlök och ingefära och fräste tillsammans med quornet i en stekpanna. När potatisen var ganska klar hällde jag av vattnet och och hade i det som jag stekt, kokosmjölken och alla kryddor utom saltet och citronen. Sedan fick det puttra en stund. Tillsist smakade jag av med salt och citron och åt med sånt där platt, gott och billigt orientaliskt bröd. Yep, det var gott!

Inga kommentarer:

Bloggtoppen.se