Bokstävernas former och deras olika kombinationer

På åtta timmar läste jag ut den här boken. Den var bestämt ganska fängslande. Nu ska vi se filmen, och jag är lite orolig att den ska vara sämst. Jag läste nämligen Everything is Illuminated av Jonathan Safran Foer för ett tag sen, den var aningens fanstastisk. Sen såg jag filmen, och inget av det fina med boken hade de tagit med. Samma sak med Stardust av Neil Gaiman, de hade hollywoodiserat filmen så mycket så jag ville kräkas.

Frågan är kanske varför jag envisas med att se filmatiseringar? Men det finns ju trots allt några som är bra. Exempelvis BBCs Jane Eyre från 2006 och Stolthet och fördom från 1995. En komikers uppväxt är också en bra adaption. Kanske måste det till en miniserie för att göra en bok rättvisa?

3 kommentarer:

Anonym sa...

hej! vad tyckte du om filmen då? :) jag tckte den var helt ok med tanke på hur bra boken är :)

A. sa...

Jag tyckte också att den var helt okej! Satt där med tårar i ögonvrårna när den var slut. Skillnaden i storyn var inte så stor, de hade tagit en del hemskheter (typ badkars incidenten) men annars var det inget som kändes helt fel. Georg som inte läst boken tyckte också att den var bra :)

Anonym sa...

Jag håller på lyssna på boken nu, gillar den verkligen!

Bloggtoppen.se